19 september 2010

Valresultat

Inatt avgjordes årets val, där Moderaterna och alliansen återigen blev det vinnande blocket. Det var dock inte det som gjorde mig överraskad, inte alls. Det var att Sverigedemokraterna tog sig in i riksdagen efter att ha fått mer än fyra procent av Sveriges röster. Nu har Sverigedemokraterna en vågmästarroll i riksdagen. Det innebär att om inget block har majoritet så kan de inte få igenom sina förslag utan hjälp från annat håll. Där har vi då Sverigedemokraterna, som då har makten att kunna ta beslut om förslagen. Både de röd-gröna och alliansen har gjort klart att de inte vill samarbeta med partiet, med största anledningen på deras olika människosyn. Den här situationen kommer att finnas kvar i fyra år till, vilket är en lång tid att skapa möjligheter och göra förändringar på. Jag tror det kommer komma tidpunkter då partierna och blocken blir tvungna att samarbeta, eftersom man inte kan utesluta Sverigedemokraterna i riksdagen. Sen om det var rätt beslut att de faktiskt tog sig in i riksdagen är upp till var och en. Jag vet inte om jag anser det rasistiskt att inte vilja ha in fler invandrare i vårt land, eller om det är mer patriotiskt att hålla Sverige svenskt. Bara för att man vill minska invandringen i Sverige något, är man en rasist då? I frågan om att minska invandringen kan jag förstå hur de tänker, men i övriga frågor är det inget parti jag någonsin kommer att rösta på. Sen tycker jag att just invandrarfrågan är den enda frågan partiet har diskuterat. När det kommer till andra frågor som jobb och miljö så har dom inte tagit någon ställning alls. Dom har ingen åsikt om någonting annat, så jag förstår inte riktigt hur folk kan rösta på ett parti som bortsett från invandrarfrågan inte vet vad de faktiskt vill ådstakomma? Har väldigt svårt att förstå hur folk tänker när dom väljer att rösta fram något som är så pass oklart.
-
I nuläget så söker Fredrik Reinfeldt stöd från Miljöpartiet, som han hoppas kan få samarbeta med. Han hoppas att kunna få majoritet i riksdagen för att kunna driva igenom sin politik. "Vi kommer absolut inte vara ett stödparti åt Moderaterna", säger Maria Wetterstrand i en intervju med Aftonbladet. Miljöpartiet bara fortsätter vinna väljare och har enligt mig blivit ett så pass starkt parti med riktigt bra åsikter, att de inte behöver något som helst samarbete med Moderaterna. Speciellt när dom i övriga frågor vill två helt olika saker. Beroende på framtida situationer får vi helt enkelt vänta och se om det blir något samarbete mellan de två partierna. (www.aftonbladet.se)

Resultatet i riksdagsvalet



Resultatet i kommunalvalet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar