10 september 2010

Egna tankar

Jag och Emilia har ju då vart nere på stan och intervjuat ett flertal personer vid de olika valstugorna. När vi kom till skolan samma dag hade vi inte alls planerat att åka ner på stan och hålla i en intervju. Det hela kom väldigt impulsivt när vi fick höra att vi fick den möjligheten av våran lärare. Eftersom varken jag eller Emilia hade fördjupat oss i partierna eller vad de stod för innan så valde vi att fokusera oss på frågor kring skolan, frågor där vi ungdomar faktiskt kan påverkas. Att få chansen att stå där och intervjua var en riktigt rolig upplevelse. Jag kände hur mitt intresse bara ökade mer och mer, att jag började fråga frågor utöver de vi skrivit ner på pappret. Helt omedvetet. Och det kändes grymt efteråt. För hela erfarenheten gjorde att jag började tycka politik var roligt. Att få veta hur de tänkte, deras åsikter och hur de kritiserade varandra. Den här erfarenheten kommer jag definitivt ta med mig och använda i framtida projekt, inget tvivel där. Visst tror jag att intervjun skulle blivit helt annorlunda om vi gjort den efter vi läst på lite på partierna, så det är något att tänka på tills nästa gång. Trots det så är jag ändå väldigt nöjd över prestationen och samarbetet. Även om det kanske inte syns så har jag lärt mig otroligt mycket, hittat olika samband/likheter mellan partierna och fått ett mycket större intresse för politik.
-
Det jag faktiskt insåg under intervjuandet var att många partier tycker väldigt lika i vissa frågor. Så jag ställde frågan till mig själv: Är det värt att ha så många partier? I slutändan så tror jag faktiskt det. Jag tror att det krävs många olika valmöjligheter för att se vilket svar eller lösning som passar en själv bäst. Hela grejen med valet är ju att hitta ett parti som reprensenterar din åsikt och hur du vill att Sverige ska se ut i framtiden. Låt oss säga att det bara skulle finnas tre partier att rösta på. Om ingen av de tre partierna representerade dig och dina åsikter, vad skulle hända då? Hur skulle det kännas att rösta på ett parti, bara för att de hade helt okej argument och egentligen inte dom argument och förändringar som du faktiskt vill ha i Sverige? Sverige skulle styras på ett sätt som du inte alls skulle vara fullt nöjd med. Så i det fallet skulle jag säga att det är bra med flera partier och dess olikheter. För det är nog så, att det är olikheterna som man bör fokusera på och hitta det som passar en själv bäst. Även om partierna kan tycka lika i de uppenbara frågorna så är det just de andra punkterna man bör fokusera på. Där har jag hellre fler valmöjligheter än för få.

3 kommentarer:

  1. Vilka bra inlägg, jättebra jobbat och så nära verkligheten det blir när ni intervjuat. Bra jobbat och mycket bra reflektioner om både ditt eget lärande och om politiken//Malin R

    SvaraRadera
  2. sjukt bra :) jag håller med om det där med att intervjua de olika partierna var kul, och att man eller i alla fall jag blev mera påverkad av politik.

    SvaraRadera
  3. Tack Malin! Ja, jag tycker faktiskt man blev påverkad på att annat sätt när man intervjuade. Hittar inte orden för att förklara riktigt haha. Himla kul erfarenhet var det iallafall och får jag tillfälle så gör jag helt klart om det.

    SvaraRadera