16 september 2010

Politisk åsikt

Det här projektet börjar gå mot sitt slut och ett av mina mål var att ha en politisk åsikt när jag avslutade det här. Det är svårt att välja parti, det är det verkligen. Ibland känns det som att alla partier skulle kunna vara ett enda stort gemensamt parti, eftersom man i många frågor tyckte lika. Därför har jag gjort mitt beslut baserat på partiets prioriteringar. Miljöpartiet har väldigt stora prioriteringar kring framtiden, vilket för mig är en otroligt viktig sak att fokusera på. Miljön har en väldigt stor betydelse för framtiden och jag tycker det är väldigt viktigt att man försöker göra något för att påverka den. Miljöpartiet vill satsa på förnybar energi som sol- och vind kraft, samt att alltfler ska kunna använda sig av det. De vill även att man ska kunna röra sig på ett smidigare sätt, bl.a. genom att satsa på förnybara bränslen i landet och bygga höghastighetståg. En annan sak partiet vill förändra är det s.k. trygghetssystemet. När alliansen blev den styrande regeringen så sänkte de sjukförsäkringen, vilket innebar sänkt ersättning för tusentals personer. I många fall har man även satt ut ett slutdatum på sjukförsäkringen. Många tvingas nu leva på socialbidrag och det har nått till den nivån då vissa tvingas att sälja sina hus. Jag såg igår på utfrågningen, då Mona Sahlin tog upp det här ämnet. Hon tog även upp att en kvinna, döende i cancer, tvingas ut i arbete för hon inte fått den ersättning hon behövt. Så jag ställde mig själv frågan, är det ett sånt Sverige jag vill bo i? Där döende människor kan tvingas ut i arbete? För det är just det alliansens politik gör nu. Och om alliansen blir den styrande regeringen de främsta fyra åren kommer 30 000 till påverkas av den sänkta ersättningen. Det där är hur jäkla sjukt som helst i mina ögon så därför väljer jag ett parti som vill göra något åt det här. Det Miljöpartiet vill göra för att ändra det här är att ta bort tidsgränsen i sjukförsäkringen, ha en arbetslöshetsförsäkring som gäller alla och stoppa utförsäkringen för sjuka människor. Något annat som alliansen vill är att sänka arbetsskatten, så att mindre pengar går till välfärden. De röd-gröna vill tvärtom, alltså höja skatten och lägga ner mer pengar på välfärden. På att sänka sin egen skatt har Fredrik Reinfeldt själv tjänat 125 000 kr, något som jag tycker är värt att fundera på. Miljöpartiet vill lägga ner mer pengar på välfärden och genom det skapa fler jobbmöjligheter. Med tanke på arbetslösheten i nuläget tycker jag definitivt att det är en värdig satsning. Att rösta på Miljöpartiet känns väldigt rätt för mig, med tanke på deras syn på framtiden, sätten de vill förändra på och hur de vill göra Sverige en bättre plats att leva på. Jag hoppas att ni respekterar mitt val så respekterar jag era val. Kram!

2 kommentarer:

  1. Hej Frida! Har läst alla dina inlägg hittills. Modigt att lägga ut din åsikt, bra reflektioner om de olika partiernas ställning och din syn. Kul att du lag ut matten och även att du skrivt på engelska. Bra jobbat Frida! //Malin R

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket. Det var väldigt kul att få möjligheten att skriva på engelska den här gången, eftersom vi inte arbetat så mycket med det tidigare. Samtidigt så var det lite mer utmanande och krävande från min sida, så det tyckte jag kändes väldigt bra. Hoppas på att kunna göra något liknande igen :)

    SvaraRadera